Jouw content en Google
Kijk we willen allemaal bovenin Google staan, en we weten allemaal dat mijn ‘ content’ daaraan bijdraagt. Maar leest Google nu alles allemaal door? Nee natuurlijk niet, maar de kwaliteit van je content is momenteel waarschijnlijk wel één van de belangrijkste SEO elementen..
Google ‘leest’ de teksten natuurlijk niet, maar leidt hieruit wel veel. Wat doet Google bijvoorbeeld:
- Ze analyseren wat het belangrijkste zoekwoord is. Dus vraag jezelf af of dat ook het woord is waarop jij op nummer 1 wilt staan,
- De relevante zoekwoorden worden gevonden, waardoor het hoofd-zoekwoord beter in een context geplaatst kan worden door Google,
- De leesbaarheid kunnen ze makkelijk bepalen. Een lange zin is lastig te lezen een korte…. afijn, je snapt het..
- En wordt er gebruikt gemaakt van headers, en komen die overeen met de inhoud.
Tot zover het eenvoudige.
Content en ervaring
Maar een ander ding is de experience. Als een bezoeker jouw pagina bezoekt en gelijk weer weg is, dan wordt de gebruikerservaring als slecht gewaardeerd. De grens ligt op ongeveer 10 seconden, daarboven is het prima. Snelle vertrekkers zorgen in de regel voor de volgende conclusie:
- De zoeker vond niet het antwoord op zijn vraag (dus waarschijnlijk zoekresultaten in de verkeerde context getoond),
- De tekst is slecht geschreven, de zoeker heeft geen zin in hoogdravende teksten of teksten met veel schrijffouten,
- De pagina is onoverzichtelijk (te veel advertenties?, slecht design?),
Nou ja, waarschijnlijk kan je zelf waarschijnlijk vanuit eigen ervaring ook nog wel wat redenen verzinnen.
Ok, even terug: het draait dus om gebruikerservaring… Dus het schrijven kwalitatief goede teksten heel erg belangrijk. Helaas kom je niet meer weg met een slappe tekst, een gekopieerd stuk van je concurrent of anderszins…
Even wat tips:
Allerbelangrijkste:
Neem de tijd om je allerbeste artikel te schrijven:
- Schrijf kort en krachtig, en spreek de lezer persoonlijk aan, to the point, en duidelijk,
- Deel de tekst overzichtelijk in, gebruik van headers, sub-headers en bullet points,
- Begin met een samenvatting. Gewoon kort en duidelijk: Je laat zo de lezer weten wat hij kan verwachten,
- Onderbouwen je teksten goed, beweringen die je niet kan waarmaken hebben weinig toegevoegde waarde. Als specialist heb je dat ook niet nodig.
Vergeet de duidelijke afbeeldingen niet. En, ohja, geef de afbeeldingen een goede naam: liefst jouw zoekwoord. Als iemand dan op afbeeldingen zoekt… nou, je snap het vast wel ?.
En nu? Let’s do it! Twee blogs per maand wordt erg gewaardeerd door Google! Meer mag altijd natuurlijk..