De Smid op Internet | Het Nieuwe Web

De Smid op Internet

Ja, ze bestaan echt: bedrijven zonder website. We zijn natuurlijk de hele dag bezig om online succes te brengen bij ondernemers, dat je bijna zou vergeten dat sommige bedrijven online eigenlijk niet aanwezig zijn.

Zo werden we onlangs gebeld door een ondernemer, een kleine smid uit Gelderland. We maakten een afspraak en na een half uur praten kwam de belangrijkste vraag eruit: Waarom zou ik een website moeten hebben? Wat kan die voor mij doen? Ik werk met mijn handen (hetgeen ook bleek uit zijn grote handen of misschien wel klauwen).

Geen gekke vraag. Even een zijstapje. Ik heb mijn hele werkende, nou ja bijna mijn hele werkende leven, rondgelopen in de retail: ouderwetse detailhandel. Ik probeerde voor de smid een parabool te trekken.

Handgemaakte tassen

Ik vroeg hem een traditionele winkel in gedachten te nemen. Geen filiaal van een winkelketen, maar zo’n ouderwets zelfstandig winkeltje; we kwamen al snel op een bedrijfje in handgemaakte tassen.

Om de werking van een website uit te leggen trok ik een aantal parabolen: Om klanten te maken moet de ondernemer een aantal zaken doen:

  1. Zo moet hij heel duidelijk maken waar hij goed in is: dat is makkelijk, in leren tassen. Mooie folder, mooie winkel, goed personeel, gewoon een mooie nette winkel.
  2. Maar hij moet ook op de goede plek zitten, anders kunnen de klanten hem niet vinden.
  3. Om de klanten geinteresseerd te houden, moet de tassenwinkel zorgen voor veel reuring: een aanbieding, een feestje, een opruiming, een nieuwe folder, een demonstratiedag hoe tassen worden gemaakt, nou ja, je begrijpt het vast wel.

Nu we met elkaar bespraken hoe een goede detaillist werkt, komt het website-verhaal. De website moet een goede indruk geven van wie je bent: nette foto’s, goed verhaal over en van jouw personeel, maar het is vooral belangrijk om te laten weten wie je bent en wat je doet. Dus, goede sprekende teksten afgewisseld met goede afbeeldingen. De website moet leren tassen ademenen. De goede locatie is wat moeilijker. Eigenlijk moet je Google zien als de binnenstad van een grote stad. Als je op de hoofdlocatie wilt zitten moet je ervoor zorgen dat Google begrijpt dat jij een goede keus bent. Dus doe je alles om Google te overtuigen om jou in de hoofdstraat te zetten: dat je dus goed bereikbaar bent. Om Google te overtuigen moet je ervoor zorgen dat je je als een goede detaillist gedraagt: je zorgt voor reuring: een aanbieding, een online feestje, een verhaaltje over de geschiedenis van jouw bedrijf, een filmpje, een demonstratie hoe tassen worden gemaakt. Eigenlijk niet zoveel anders dan normaal, alleen dan digitaal.

Dit is belangrijk

Dus de eerste stappen zijn redelijk makkelijk en generiek:

Hoe je teksten schrijft, laten we je in de volgende blog weten. Ook hoe je goede afbeeldingen zoekt of maakt en hoe je online reuring veroorzaakt. In de volgende blogs gaan we ook kijken hoe je sociale media kan gebruiken om je te helpen.


Lees alle berichten over "Aan de slag met je website" >