Hoe moet een goede website eruitzien? | Het Nieuwe Web

Hoe moet een goede website eruitzien?

Als je aan mensen vraagt hoe ze willen dat de website eruitziet, dan roepen ze bijna allemaal in koor: zoals apple.com.

Tja, kun je weinig tegen inbrengen. Als je Apple bent of soortgelijke producten verkoopt, dan zou ik zeker voor deze stijl gaan. Maar als je een accountant bent of een kleine zelfstandige, dan slaat dat vaak als een tang op een varken. Want: wat jouw bezoeker wilt zien, is niet hetzelfde wat jij mooi vindt.

Vergeet wat je mooi vindt. Denk eens na over wat jouw klant mooi vindt, wat hem aantrekt bij jouw bedrijf. Als jouw marketing gericht is op prijs (‘ik ben de goedkoopste’) dan doen kleuren als geel en rood het beter, dan wanneer je je op exclusieve dienstverlening richt als verkoper van dure horloges. Hierbij passen misschien weer kleuren als zwart en goud beter.

De vormgeving van jouw website

De vormgeving van jouw website is vaak het eerste wat een potentiële klant ziet van jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat deze klopt met de kernwaarden en de identiteit van jouw bedrijf. Moeilijke zin, maar wel goed om over na te denken. Natuurlijk geldt dat ook voor, of misschien wel met name, een webwinkel.

Waarschijnlijk heb je al een duidelijke huisstijl, zo niet, dan is het tijd om daar goed over na te denken. Jouw huisstijl en logo geven jouw bedrijf zijn identiteit, wijk daar dan ook niet teveel van af.

Voor zover de buitenkant; dan langzaamaan de techniek: bijvoorbeeld de menustructuur. Dat die belangrijk is moge duidelijk zijn. Uiteindelijk wil je dat de klant wordt geholpen en dat ie vindt wat ie zoekt. De website moet intuïtief werken. In de meeste gevallen betekent dat een logo rechtsboven, een zoekfunctie en contactgegevens linksboven. Als je de klanten naar een bepaald deel van de website wilt sturen, zorg dan dat je dit menu goed zichtbaar maakt. Als je een idee hebt, leg het eens voor aan je partner of collega. Wat makkelijk werkt is om in Excel of Powerpoint even een schetsje te maken. Je helpt daar de bouwer ook erg mee, je maakt hem duidelijk hoe je jouw website wilt hebben.

Gevonden worden in Google

Kijk ook in onze blogs over SEO: zoekmachinevriendelijkheid. Daar zul je tips aantreffen, die je ook laten nadenken over hoe je menustructuur in elkaar moet vallen. Langzaamaan zal je zien dat de uitstraling van de website, de techniek van de website, en de zoekmachinevriendelijkheid een symbiose vormen: of in het Nederlands: een geheel worden ;-).

Door een logische structuur voorkom je dat potentiële klanten jouw website verlaten omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.


Lees alle berichten over "Aan de slag met je website" >