Wat is SEO: Hoger in Google | Het Nieuwe Web

Wat is SEO: Hoger in Google

In deel 1 heb ik je in het kort uitgelegd waar SEO voor staat. En dat je met een goede SEO hoger in de zoekresultaten kunt komen. Ook heb ik je een aantal vragen gesteld. Heb je daar inmiddels antwoorden op gevonden? Ja? Mooi! Lees dan snel verder.

Google tevreden houden

Google domineert (onder andere) de online zoek”markt”. Google is niet meer weg te denken als het gaat om online exposure en online gevonden worden. Daarnaast bepaalt Google bijna geheel eigenhandig wat zij belangrijk vindt met betrekking tot jouw website. Of je het er nu mee eens bent of niet, Google bepaalt de spelregels. Google “te vriend” houden met jouw website. Daar gaat het om.

Google vindt content erg belangrijk. Vroeger kon je nog wegkomen door een website vol met steekwoorden te zetten, bijvoorbeeld onderaan de pagina (in de footer). Of door allerlei spook-/ nepwebsites in beheer te hebben, die allemaal teruglinken naar jouw eigen website. Dit werkt vandaag de dag niet meer. Een website moet echt aan een aantal inhoudelijke zaken voldoen wil Google jouw site hoog in de zoekresultaten plaatsen.

 

 

Waar sta je nu? Hoger in de zoekresultaten?

Benieuwd op welke pagina jouw website nu te zien is op Google? Er zijn veel gratis online tools waarmee je dit kunt uitzoeken. Belangrijkste is dat je op de eerste pagina staat. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat veel mensen en dus potentiële klanten, niet verder kijken dan de eerste pagina met zoekresultaten. Natuurlijk kun je op de eerste pagina terecht komen met Google adwords, adverteren op Google, maar het is natuurlijk veel mooier als je een hogere ranking kan scoren zonder dat het je een cent kost!

De inhoud

Om door Google hoger in de zoekresultaten geplaatst te worden, moet de inhoud van jouw website op orde zijn. Zorg ervoor dat de website een duidelijke navigatie heeft. Dit betekent dat gebruikers (en de kleine spinnetjes van Google die het internet afzoeken naar nieuwe inhoud, ja, zo heten ze echt!), eenvoudig en snel door jouw website heen kunnen navigeren. Overzichtelijke menu’s en logische paginakoppelingen dus.

Nu we bij de pagina’s zijn. Zorg er ook voor dat er geen dubbele inhoud (content) op jouw website staat. Dit vindt Google niet erg leuk. Je kunt je voorstellen dat je zogenaamde landingspagina’s maakt. Dit zijn pagina’s met dezelfde boodschap, maar voor bijvoorbeeld een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld een pagina “Website laten maken in Ede” en een pagina “Website laten maken in Barneveld” enzovoort. Dit werkt effectief wanneer mensen zoeken op bepaalde woorden en een bepaalde plaats. Maar zorg er dan dus wel voor dat deze pagina’s van elkaar verschillen met betrekking tot de inhoud. Kopieer en plak dus niet zomaar hele lappen tekst, waar alleen de plaatsnaam anders is. Maak er unieke pagina’s van. Het is even wat werk, maar daar krijg je dan ook echt iets voor terug!

Het zogenaamde focus trefwoord, het woord (of woorden) waar je op gevonden wilt worden, moet op verschillende manieren op en in de pagina voorkomen. Zo is het slim om dit woord of deze woorden in de eerste alinea van de tekst te laten voorkomen. De titel moet dit ook bevatten. En heb je foto’s op jouw website? Geef dan deze info ook mee aan de foto’s.

Nog meer inhoud

Tekstueel zijn er ook een aantal belangrijke zaken. De tekst moet niet (te) moeilijk te lezen zijn. Gebruik korte(re) zinnen, niet te veel komma’s en probeer wanneer je meer dan 250 a 300 woorden gebruikt, gebruik te maken van tussenkoppen. Google houdt van overzicht. In de tekst mag het focus trefwoord (of woorden) natuurlijk het liefst vaker voorkomen. Probeer alleen niet de hele tekst vol te zetten, dan lijkt het op “spammen”. Een keer of 3 is heel prima. Maar dit is ook weer afhankelijk van hoe lang de tekst is.

 

Hoger in de zoekresultaten

 

Tot slot, het slot. Inderdaad. Het slotje welke je bovenaan wel eens ziet staan bij websites. Geen HTTP://www. Maar HTTPS://www. Deze websites hebben een SSL-certificaat en zijn beveiligd. (Psst, niet verklappen, maar iedereen noemt het nog SSL, terwijl het in bijna alle gevallen om TLS gaat). Google vindt dit ook belangrijk en geeft de voorkeur aan dit soort websites. Ook hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten. Dus ook al heb je het niet nodig, een SSL-certificaat heeft wel meerwaarde. SSL-certificaten zijn uiteraard ook bij Het Nieuwe Web verkrijgbaar!

Veel informatie voor nu. Laat het even rustig bezinken en denk eens na over hoe jij deze zaken met jouw eigen website geregeld hebt. Heb je vragen? Geef ons dan even een belletje. Al onze contactinfo vind je hier. Maar dat wist je natuurlijk al. De volgende keer gaan we specifieker kijken naar de zoekwoorden, de focus trefwoorden. Hoe bepaal je nu de beste zoekwoorden? En waarom is het belangrijk voor jou dat jouw concurrenten misschien wel dezelfde zoekwoorden gebruiken? Waar wordt überhaupt veel op gezocht? Al deze vragen en meer, in deel 3 van dit blog.


Lees alle berichten over "SEO & SEA" >