Klachten over Europese privacywetgeving | Het Nieuwe Web

Klachten over Europese privacywetgeving

Klachten Europese privacywetgeving

De Europese privacywetgeving, de AVG. Iedereen heeft er wel op een of andere manier mee te maken. Of het nu gaat om jouw eigen privacy bij andere partijen of over de regelgeving hoe jij zelf de privacy van jouw klanten en relaties hebt geregeld. De hele regelgeving heeft zoveel spreekwoordelijke “voeten in de aarde” gehad, dat velen nog rondlopen met zand in de schoenen. De AVG is 25 mei vorige jaar van kracht geworden en nog steeds is er van alles mee te doen.

Maar een Europese privacywetgeving is toch een stap in de goede richting? Waarom zou daar over geklaagd worden? De klachten gaan niet zozeer over de wetgeving zelf of over het werk wat het kost en gekost heeft deze te implementeren. Het gaat meer over de uitvoering, of beter gezegd, slechte uitvoering hiervan. Klachten van mensen die denken dat hun privacy geschonden wordt.

 

Datalekken

De teller staat inmiddels op ruim 95.000(!) klachten. Klachten gericht aan de Europese privacytoezichthouders beperken zich niet slechts tot algemene klachten met betrekking tot de waarborging van de privacy. Nee. Het gaat specifiek over zorgen met betrekking tot datalekken. Meer nog, data welke verzamelt is en wordt voor telemarketing, reclamemails en videobewaking. Naar aanleiding van (een aantal) deze klachten, zijn er maar liefst 225 onderzoeken gestart om deze datalekken te onderzoeken. Het is niet bekend waar deze onderzoeken exact over gaan, maar verontrustend is het wel. Niet alle klachten zullen even ernstig zijn, maar het is niet uit te sluiten dat er zaken tussen zitten welke wel grote gevolgen en een grote impact hebben met betrekking tot de privacy.

Mochten bedrijven in strijd handelen met de AVG, kunnen hoge boetes worden opgelegd. Deze boetes kunnen zelfs zo hoog oplopen, dat er zelfs boetes van 4 procent van de jaaromzet wordt opgelegd om schending van de AVG te beboeten en als dwangmiddel het desbetreffende bedrijf aan te zetten tot verbetering. Een voorbeeld van een hoge boete is de boete welke Frankrijk aan Google heeft opgelegd. Deze bedroeg 50 miljoen euro. Wellicht voor een bedrijf als Google geen hoog bedrag. Maar wanneer je kijkt dat deze is opgelegd, omdat Google haar gebruikers niet voldoende zou informeren wat er met de verzamelde data gebeurt en er dus in deze geen sprake is van ernstig data misbruik, is deze opgelegde sanctie toch wel aanzienlijk.

AVG ook voor jou van toepassing?

De AVG is ook voor jouw van toepassing. Altijd. Omdat ongetwijfeld, iedereen, zonder uitzondering zijn of haar data ergens deelt of gedeeld heeft met een andere partij. Het wordt natuurlijk, gezien bovenstaande alinea, belangrijker om toch maar eens heel goed naar de AVG te gaan kijken als je zelf data verzamelt. (Mocht je dit nog niet gedaan hebben). Waar er op dit moment wellicht voornamelijk alleen naar de grote bedrijven gekeken wordt, zal er steeds meer gehandhaafd gaan worden en komen uiteindelijke ook de kleine(re) ondernemingen in het zoeklicht van de privacywaakhonden. En laten we eerlijk zijn. Privacy is toch best belangrijk?

Geef jouw mening over privacy, de nieuwe AVG en de impact hiervan op jouw bedrijf. Wij zijn benieuwd naar jouw optiek!