SEO & Google Analytics (deel 1) | Het Nieuwe Web

SEO & Google Analytics (deel 1)

Google analytics

Google mag dan wel alles bepalen. Zij helpen je ook met tools, zodat je bij kunt houden wat er nu allemaal op jouw website gebeurt. Belangrijke informatie waar jij op kunt inspelen!

Wanneer je een Google Analytics account hebt, kun je bijna direct aan de slag. Er moet nog wel iets worden toegevoegd aan jouw website of app, zodat Google alle informatie kan gaan verzamelen. Hierna stroomt de data binnen! Dit is ook onderdeel van het blog, dus geen handleiding. Mocht hier behoefte aan zijn, stuur mij dan even een mailtje op martin@hetnieuweweb.nl.

Ik heb het stuk over Google Analytics opgedeeld in twee delen. Google Analytics beslaat erg veel informatie. Alles over Google Analytics vertellen duurt wel even. Vandaar dat ik een aantal interessante punten heb uitgekozen voor dit blog.

Google big, big data

Binnen Google Analytics word je direct overspoeld met grafieken en data. Even wennen aan het begin, maar al doende leert men wordt wel eens gezegd. Ik zal een aantal voorbeelden doornemen, waar ik je laat zien welke informatie en data er zoal binnen Google Analytics beschikbaar is. Alle data welke ik gebruik is fictief. Laten wij net doen alsof het jouw website is. En dat je een website hebt die mensen informatie geeft. De cijfers die wij gaan zien kunnen per website anders worden opgevat. Maar dat leg ik je zo uit.

Aantal gebruikers, sessieduur en bounce-percentage

Laten wij eens het volgende plaatje bekijken.

Hier zien wij een overzicht van alle gebruikers die in het afgelopen jaar op jouw website zijn geweest. Zoals je ziet zit er een leuke gemiddelde stijgende lijn in! (De lijn welke aan het einde recht omlaaggaat kun je negeren). Je bent (blijkbaar) goed bezig geweest met de website. Er komen immers meer bezoekers. Gemiddeld blijven deze bezoekers een kleine 2 minuten. Dit lijkt kort, maar is prima! Want jouw website heeft als doel informeren. Mensen krijgen de informatie en gaan weer weg. Ook zien wij een bounce percentage. Dit betekent dat mensen op de website zijn gekomen en snel weer zijn weggegaan zonder verdere actie te ondernemen. Dit lijkt slecht. Maar voor een website welke informatie verschaft hoeft dit niet zo te zijn. Mocht je deze cijfers zien als je een webshop zou hebben bijvoorbeeld, dan is het niet zo goed natuurlijk. Kijk. Daarom verschilt het per website hoe je deze cijfers moet opvatten. Begrijp je?

Waar komen mijn bezoekers vandaan?

Net gaf ik aan dat je goed bezig bent geweest met jouw site. Maar is dat ook wel echt zo? Je kan ook goed bezig zijn geweest met social media bijvoorbeeld. Het is daarom belangrijk om te weten hoe de bezoekers jouw website hebben gevonden en hoe zij er zijn terecht gekomen. In de volgende grafiek kunnen wij dit zien. En dan weet je waar je goed bezig bent en waar je misschien nog extra aandacht aan moet besteden.

In deze grafiek zien wij allemaal balkjes met verschillende kleuren blauw. De verschillende kleuren staan voor waar vandaan en hoe alle bezoekers jouw website gevonden hebben. Wij onderscheiden hier:

Aan de kleurtjes blauw kun je dus zien hoe jij jouw bezoekers “genereert”. Als blijkt dat er een stijging is te zien met betrekking tot “social”, maar niet met “organic search”, dan betekent dit dus dat je goed bezig bent op social media zoals Facebook bijvoorbeeld, maar wat meer je best moet doen met SEO en jouw zoekwoorden optimalisatie. Hele waardevolle informatie dus! Want je wilt jouw aandacht en tijd natuurlijk alleen besteden aan de onderdelen waar dit echt nodig is en waar je verbetering kunt gebruiken.

Organic search

Dit zijn alle bezoekers die jou via Google gevonden hebben. Door middel van een zoekopdracht. Kijk, goed bezig met SEO!

Direct

Dit zijn alle bezoekers die jouw website direct hebben ingetypt in de browser.

Referral

Dit zijn alle bezoekers die zijn doorverwezen. Dit kan zijn gebeurd via een andere website, nieuwsbrief of elke andere plek waar een link naar jouw website voorkomt.

Social

Dit zijn alle bezoekers die vanaf een social media platform op jouw website terecht zijn gekomen.

Zo veel apparaten

Alle websites moeten sowieso mobiel zijn. Dat is echt een vereiste. Maar het is wel leuk om te zien hoe bezoekers jouw website bekijken. Vanaf wat voor een soort apparaat. Het is niet nodig om bij te houden of veel mensen via hun mobiel jouw site bekijken. Want jouw website is al mobiel toch? Toch?!

Natuurlijk is ‘ie dat. Het weten welke apparaten gebruikt worden heeft voordelen. Je kunt zelfs op pagina-niveau zien of deze veel of weinig bekeken wordt door mobiele apparaten bijvoorbeeld. Valt er iets uit de toon? Dan kan het zijn dat je die pagina nog beter moet optimaliseren voor mobiele weergave. Je kunt zelfs zien wat voor een soort mobiele apparaten (ook merk en model) er worden gebruikt. Dit kun je dan weer gebruiken mocht je betaalde advertentiecampagnes voeren. Zo kun je een specifieke mobiele advertentie gaan of laten maken.

Mooi toch? Al deze informatie “voor het oprapen”! Begin je te zien wat de mogelijkheden zijn? Helemaal goed! In deel 5 gaan we het nog een keer hebben over Google Analytics. Is het nog onduidelijk of ben je benieuwd wat al deze data voor jouw specifieke website kan betekenen? Het Nieuwe Web helpt je hier graag verder mee. Heb je een vraag? Neem gewoon even contact met ons op!


Lees alle berichten over "SEO & SEA" >