SEO & Google Analytics (deel 2) | Het Nieuwe Web

SEO & Google Analytics (deel 2)

Je hebt in het vorige deel van mijn blog al kennis gemaakt met een aantal functionaliteiten van Google Analytics. In dit deel zal ik er nog een paar toelichten, zodat je in de basis een beeld hebt van wat Google Analytics zoal voor jou kan betekenen. We hebben het in het vorige deel gehad over de informatie waar je aan kunt zien:

Al best veel bruikbare informatie om jouw website en strategie te kunnen optimaliseren.

Oog voor detail

Eigenlijk is nog meer informatie wel wenselijk. Want hoewel het erg leuk is om al deze zaken te weten, zou ik zelf wel benieuwd zijn welke specifieke pagina’s van mijn website het goed doen. Pagina’s die minder populair zijn kan ik dan optimaliseren. Maar pagina’s welke veel bezocht worden zou ik kunnen voorzien van meer informatie om mensen aan te zetten tot actie of te sturen. Misschien gebeurt dit op deze specifieke pagina’s nog wel helemaal niet.

Met Google Analytics kun je eenvoudig zien welke pagina’s er het meest bezocht worden. Je ziet dan ook de verschillen tussen de pagina’s in bezoekersaantallen. Dus het overzicht is meer dan een top 10.

Wat ook erg handig is, is dat je van dit voorbeeld en de hiervoor genoemde voorbeelden ook rapporten en overzichten kunt opvragen. Dit is eigenlijk dezelfde informatie, maar dan meer in detail.

Denk bijvoorbeeld aan:

En de lijst gaat door en door. Allemaal informatie, afhankelijk van jouw website, die je kunt gebruiken om de website aan te passen aan de bezoekers. Pop-ups of reclame laten zien, juist op de tijd dat jouw website het meest bezocht wordt bijvoorbeeld. Aanpassingen maken aan jouw website voor een bepaalde browser. De mogelijkheden tot optimalisatie zijn eindeloos. Helaas daardoor soms ook wat ingewikkeld.

Hier zien wij bijvoorbeeld meer detail met betrekking tot de bezoekers van jouw website. Dit plaatje laat zien waar jouw gebruikers vandaan komen. Zoals je ziet komen de meeste gebruikers van jouw website uit Gelderland. Wat leuk is om te zien, is dat mensen uit Noord-Holland gemiddeld het langste op jouw website blijven. Zoals je in het plaatje hieronder kunt zien.

Al deze informatie is relevant of niet. Interessant of niet. Het is helemaal afhankelijk van jouw website en jouw strategie. Duidelijk is wel, dat je uit al deze data erg veel nuttige informatie kunt halen en hier ook echt iets mee kunt gaan doen.

Stapje voor stapje

Het is belangrijk om niet direct te veel hooi op de vork te (willen) nemen. Je bent enthousiast over de mogelijkheden en wat het je gaat opleveren. Twee handen, daar passen twee hooivorken in, hoor ik je denken. Dat is niet de manier. Bij het begin beginnen. Probeer je eerst eens rustig in Google Analytics te verdiepen. Bekijk alle overzichten, bekijk of je alles begrijpt en of alles duidelijk is en bouw van daaruit jouw kennis over Google Analytics uit.

Bekijk of je iets met de informatie kunt. Zie je bijvoorbeeld dat jouw website het meest vanaf een Google Chrome-browser wordt bezocht? Bekijk jouw website dan eens zelf vanaf die browser als je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Het komt nog steeds veel voor dat websites er niet vanaf elke browser hetzelfde uitzien. Kijk eens waar jouw bezoekers vandaan komen. Is dit ook jouw doelgroep op het gebied van locatie/ omgeving?

Zodra je wat meer inzicht en kennis hebt opgedaan, kun je de gegevens en analyses kiezen die voor jou het belangrijkste zijn. Of waarvan jij denkt of vindt dat ze het belangrijkste zijn. Je kunt dan ook een eigen dashboard maken van de door jou gekozen overzichten. Personaliseren is namelijk binnen Google Analytics ook mogelijk. Zo heb je in ieder geval geen last van alle data waar je in eerste instantie niet in geïnteresseerd bent.

Tot slot

SEO. Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie. Er zijn wel meer zoekmachines dan Google. Maar SEO gaat hand in hand samen met de regels welke Google stelt. Google. Niet zomaar een naam. Een Googol (let op de spelling), is een gigantisch getal. Namelijk een 1 met honderd (!) nullen. Komt wel aardig overeen met wat Google ons biedt. Gigantisch veel data, gigantisch veel mogelijkheden. En dan hebben we het eigenlijk alleen nog maar over de zoekfunctie van Google. Want zoals wij weten is Google meer dan alleen dat.

Wat SEO betreft hoop ik dat je daar al een beter beeld van gekregen hebt. Laat je niet afschrikken als ik zeg dat we nu samen het topje van de ijsberg hebben bekeken. Wees juist enthousiast om het diepe water in te duiken en te zien wat er allemaal nog meer bij komt kijken. Mocht je een keer zin hebben om samen met mij en Het Nieuwe Web de SEO-bril op te zetten? Daarvoor hoef je niet te zoeken, toch? Je weet ons te vinden!


Lees alle berichten over "SEO & SEA" >