Je hebt alles geregeld. Jouw website voldoet aan zoveel mogelijk eisen die Google stelt. Daarnaast ziet ie er ook nog eens geweldig uit. En niet onbelangrijk, je hebt een aantal zoekwoorden uitgedacht die precies bij jouw bedrijf passen.
Jouw eigen zoekwoorden zijn niet alleen maar van jou
Je gaat met spanning naar Google, vult je zoekwoorden in, kijkt naar de knop “Google zoeken”, beweegt langzaam je muis ernaartoe en je klikt erop. Vol verwachting wacht je totdat Google……, nee, Google is snel en geeft bijna direct een overzicht van alle gevonden resultaten. Vluchtig turen jouw ogen door de zoekresultaten. Niets! Je staat er niet tussen. Hoe kan dit nu weer? Ergens op pagina 6 sta je dan eindelijk. Eenzaam tussen de rest. Zucht. Waarschijnlijk ben je ook nog eens een van de weinigen die überhaupt tot pagina 6 is geweest op jouw specifieke zoekwoord.
Online werkt het eigenlijk net zoals fysiek. Je hebt concurrentie. Alleen dit keer heb je een heleboel concurrentie. De lokale bakker heeft een ander bakker een paar straten verderop als concurrent, maar hoeft zich geen zorgen te maken over de bakker 100 kilometer verderop. Online is dit spelletje iets anders. Iedereen kan zich online presenteren en jouw (potentiële) klanten aanspreken. Misschien een flauw voorbeeld, maar als je een kledingwinkel hebt en je wilt gevonden worden op “kleding kopen”, vergeet het dan maar. Zoekwoorden zijn niet alleen van jou.
Het maakt niet uit waar jij op gevonden wilt worden
Zo simpel is het. Het is totaal onbelangrijk waar jij graag op gevonden wilt worden. Het is precies andersom. Jij wilt gevonden worden waarop gezocht wordt! “Aha” hoor ik je denken. Ik snap het. Niet zo snel. Het is ook niet slim om gevonden te willen worden op woorden waar jij zelf op zoekt. Het gaat hier allemaal om wat anderen doen. Het heeft even niets te maken met jou. Waar zoeken anderen op? Hoe zoeken die anderen? Waar zoeken zij? Die anderen, dat zijn immers jouw (potentiële) klanten!
Gelukkig kunnen wij hier iets mee en hoef je niet iedereen na te bellen hoe hij of zij op het internet zoekt. Je kunt zoekwoorden onderzoek doen, maar ook onderzoek naar zoekgedrag. Welke woorden zijn populair? Welke zoeksuggesties zijn er? Probeer het zelf maar eens en laten wij “kleding kopen” als voorbeeld gebruiken. Wanneer je hierop zoekt op Google en helemaal naar onder van de pagina scrolt, staan daar gerelateerde zoekopdrachten. Hier kun je inspiratie opdoen. Je wilt overigens helemaal niet direct op de meest populaire zoekwoorden gevonden worden. Het is helemaal niet erg om een iets minder populair zoekwoord te gebruiken en daar de beste in te worden. Hoe populairder het zoekwoord, hoe groter de uitdaging en hoe moeilijker het voor je wordt hier hoog op te scoren. Online geldt namelijk helemaal niet: “The winner takes it all”. Vaak is het juist slim om de focus op (eventueel meerdere) minder populaire zoekwoorden te leggen. Dit kun je prima doen door verschillende pagina’s op jouw website te hebben staan, welke allemaal de focus hebben liggen op een andere groep zoekwoorden. De groepen zoekwoorden verschillen wel van elkaar, maar hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel. Zij het iets anders omschreven.
Stemherkenning
Een bekend gezegde:
“Praatjes vullen geen gaatjes”
Alleen acties doen dat inderdaad. Maar praatjes vullen wel steeds meer de zoek database van bijvoorbeeld Google. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van stemherkenning. Siri van Apple, Cortana van Microsoft en de Google-assistent van, zit al in de naam natuurlijk, Google. Om deze reden verandert ook de manier waarop mensen zoeken. Er wordt anders gezocht wanneer je dit uitspreekt dan wanneer je dit via een keyboard of smartphone doet. Het wordt meer spreektaal. Omdat de manier van zoeken verandert, verandert ook de SEO. Het is dus zeker handig de ontwikkelingen in de gaten te houden en je bijvoorbeeld te abonneren op een blog, nieuwsbrief of regelmatig een website te bezoeken welke het laatste nieuws op dit gebied bevat. SEO verandert continue. Alleen als je bijblijft, blijf je vooraan staan. Het is een proces welke zich constant blijft doorontwikkelen. Om die reden is het ook slim om jouw SEO uit te besteden aan specialisten. Ik schrijf graag informatieve blogs voor je, maar stiekem ken ik natuurlijk nog wel een aantal specialisten 😉
Valt de zoektocht naar zoekwoorden je zwaar? Twijfel je of de door jouw gekozen zoekwoorden wel voldoende resultaten behalen? Die specialisten waar ik het net over had kunnen jou hier prachtig mee helpen! Geef ons gewoon even een belletje als je er niet uit komt. Je mag natuurlijk ook mailen of kom gewoon eens langs bij ons op kantoor.
In deel 4 van mijn blog duiken we samen in Google Analytics. De Analyse tool van Google. Hoe Google niet alleen bepaalt, maar jou ook helpt met allerlei handige tools. Zonder dat het je een cent kost!