Trends in Voice design | Het Nieuwe Web

Trends in Voice design

Je ziet het steeds meer. Kinderen zie je haast alleen maar communiceren via spraak. Logisch ook, want praten is een veel natuurlijkere manier van communiceren dan bijvoorbeeld je vingers over een toetsenbord of scherm laten gaan.

In deze korte update neem ik je mee in de veranderende wereld waarin spraak een grote rol gaat krijgen.

Voice in marketing

Laten we simpel beginnen. Je plaatst een tekstbericht op social media, en om wat extra aandacht te krijgen met een afbeelding erbij… Is dat alles? Uiteraard moet je gewoon doorgaan met het posten van berichten met afbeeldingen en tekst, begrijp me niet verkeerd. Maar waarom niet even een snelle update van 1 minuut video? Mensen zijn best nieuwsgierig wat je gaat vertellen.

Bekijk bijvoorbeeld dit korte marketingbericht van The Grand Tour:

Inhoudelijk zegt dit bericht eigenlijk niets. Ja, we zijn druk bezig, maar dat wisten de volgers al. Maar meer is niet nodig. Je publiek weet dat je er nog bent en dat je hard aan het werk bent voor je publiek, voor je klanten!

Voice in je werk

Stel je bent aan het bellen. Je wilt noteren wat je zojuist hebt besproken. Hoe handig zou het zijn als je computer of telefoon dit al voor je doet? Je gaat na je telefoongesprek naar je notities app en daar staat je hele gesprek opgeschreven. Die ene datum of die belangrijke afspraak kan je nu eenvoudig kopiëren naar je agenda en op die manier win je weer wat tijd. “Ja maar ik schrijf altijd mee tijdens het bellen, dus ik heb dit niet nodig.” Oké, maar wat als je nu belde vanuit de auto? Tijdens het rijden kan ik in ieder geval niet schrijven…

Praten met techniek

Maar nu een stapje verder. Techniek die met jou gaat praten. Wellicht ben je er wel bekend mee. Speakers die kunnen praten. Bijvoorbeeld Google Home of Amazon Alexa. Dit zijn slimme speakers die met je meeluisteren en je bijvoorbeeld kunnen helpen met je slimme lampen of met het voorlezen van een mailtje van je directeur. Je kunt op elk willekeurig moment beginnen met praten. Je hoeft alleen even de naam van de speaker te noemen: “Ok Google, wat is het adres van Het Nieuwe Web?”. En je krijgt antwoord. Of, als je dat mailtje krijgt: “Hoi Rik, je hebt een nieuwe e-mail van je collega gekregen. Wil je dat ik hem voorlees?”

Zo’n speaker die constant meeluistert met alles wat ik zeg is natuurlijk wel een beetje eng, toch? Ja, misschien wel. Maar die smartphone die je in je broekzak hebt dan? Daar zitten 2 camera’s op, 2 microfoons en GPS om je locatie te bepalen. Staat dat allemaal uit als je je telefoon niet gebruikt?

Het is eigenlijk geen vraag meer óf spraak gaat komen, maar hoe het zal worden geïmplementeerd. De snelle toename van mogelijkheden roept kritische vragen op voor ons als ontwerpers van software hoe spraak een rol gaat spelen in de klantervaring.

Voordelen van Voice Design

  1. Praten gaat sneller dan typen.
  2. Spraak is handsfree en je ziet het niet. Je kunt het dus gebruiken terwijl je andere dingen aan het doen bent.
  3. Microfoons zijn goedkoper en kleiner dan touchscreens of toetsenborden.
  4. Microfoons zijn eenvoudig te implementeren op verschillende apparaten, het is dus enorm breed inzetbaar.
  5. Spraak geeft meer inhoud aan informatie dan tekst.
  6. Spraak zit in je natuurlijk, interacties met de techniek worden zo ook menselijker.
  7. Bijvoorbeeld slechtzienden kunnen nu ook volledig profiteren van de interacties. Uiteraard moeten we de visuele interacties niet vergeten voor mensen die bijvoorbeeld doof zijn.

Nadelen van Voice Design

  1. Als je een fout maakt is herstellen nog wat ingewikkeld.
  2. De techniek is nog relatief jong en volop in ontwikkeling, het werkt nu nog niet altijd even goed.
  3. Nog lang niet alle talen zijn ondersteund.
  4. Het is moeilijk “scanbaar” zoals bij teksten met kopjes.
  5. Iedereen moet wennen aan het idee; het is een andere manier van interacteren.

Samenvattend

Dus kortom, we moeten er even aan gaan wennen, maar dat spraak een grote(re) rol gaat spelen staat vast. Spraak is een veel natuurlijkere manier van communiceren, populaire apps nemen het nu al massaal over, de verkopen van slimme speakers zijn in opmars en technische mogelijkheden worden steeds beter beschikbaar voor ontwikkelaars.

Wij als Het Nieuwe Web gaan verder kijken hoe we spraak toe kunnen passen in het dagelijks leven van zowel zakelijk als particulier publiek. Heb jij hier ook ideeën over? Laat het ons weten!